Highpointing i Sverige Logo - Helagsfjället

Plats: Västsydväst om Ånge i västra Medelpad
Position: N 62°28,022'   E 15°04,474'
Höjd över havet: 578 m
Klassificering: Class 1 (Vad är detta?)
Avstånd: ca. 0,6 km tur och retur
Höjdskillnad: ca. 33 m
Kartor:
  Topografisk: 17F NV Ånge
  Vägkarta: Någon vägatlas

Alla kartor kommer från Lantmäteriet
Landskapet Medelpads highpoint
Klicka i bilden för att se fler foton
Köranvisning:
Från korsningen mellan riksväg 83 (söder om Ånge) och länsväg 315:
Kör väg 315 väster ut ca 19,6 km till avtagsvägen till Myckelmyrberget. Vägen är skyltad med en gul vägskylt och går in till höger strax efter att skylten för Säter samhälle har passerats. Sväng höger in på grusvägen och kör rakt fram, följ den större grusvägen i Y-korsningar, i ca 8,1 km. Vid 8,1 km kommer en väg bakifrån till vänster och strax därefter blir det skyltat mot Myckelmyrberget, mha träskyltar.
1:a skylten står vid 8,2 km: sväng vänster in på en något sämre grusväg.
2:a skylten 8,8 km: sväng vänster in på en mycket smalare och stenigare väg. Vid 9,9 km blir vägen ytterligare lite sämre. Fortsätt till ca 10,5 km där vägen tillfälligt blir bredare och det går att vända och parkera.
3:e skylten: kommer ni hit har ni kört 100 m förlångt. Backa tillbaks och parkera. (Enligt kartan ska det finnas en vändplats lite längre fram, men vi har inte kontrollerat.)

OBS: Sista biten av vägen är ganska stenig och smal, med buskar på sidorna som gärna skrapar i bilen. Det är dock inget problem att ta sig fram med en vanlig personbil.
Led:
Från parkeringen följ vägen framåt ytterligare ca 100m till man kommer till den 3:e skylten som pekar mot Myckelmyrberget. Där finns också en stor informationstavla. Bakom tavlan går en stig upp i skogen som leder till toppen. Följ stigen i ca 300 m upp till toppen där det finns ett delvis nedmonterat utsiktstorn (flygspaningstorn). Stigen är inte utmärkt på lantmäteriets äldre terrängkarta, men finns med i senaste utgåvan.

Övrigt:
För info om Ånge kommun: Klicka här
Kolla också på: www.stensjöarna.se. Det är en anläggning med övernattning, konferenser, jakt, fiske, viltspårning mm, som ligger norr om Myckelmyrberget.